Hensikt
Hensikten med dette dokumentet er å delegere myndighet fra Kommunalsjef Helsefremming og inkludering i tråd med videredelegering av administrativ myndighet fra Helse- og mestringsdirektør.
Gjelder for
Alle ansatte med delegert myndighet i kommunalsjefområdet.
Vedtatt
Delegeringen er vedtatt av Kommunalsjef Helsefremming og inkludering.
1. Innledning
Dette dokumentet beskriver delegeringen fra Kommunalsjef innenfor Helsefremming og inkludering, samt prinsipper for videre delegering.
2. Generelt om delegering
All delegert myndighet skal utføres innen rammen av lov, forskrifter, avtaleverk, styrende dokumenter gitt av overordnede, vedtatte budsjettrammer og i samsvar med de saksbehandlingsregler som følger av lover, forskrifter og god forvaltningsskikk.
Med delegering menes å tildele et organ/en person man har organisasjons- og instruksjonsmyndighet over, myndighet til å treffe avgjørelser i nærmere angitte saker.
Ved delegering beholder den som delegerer sin overordnede myndighet, både til å tilbakekalle delegeringsfullmakten, til å gi instrukser om hvordan den tildelte avgjørelsesmyndigheten skal utøves – generelt eller i den enkelte sak – og til å omgjøre vedtak truffet i medhold av delegeringsvedtak så langt ikke private parters interesser er til hinder for dette.
Overordnet har fullt faglig og administrativt ansvar for de avgjørelser som underordnede treffer i medhold av delegering. Direkte overordnede har full instruksjonsmyndighet innenfor sitt ansvarsområde når det gjelder delegert myndighet. Instrukser kan gis ved generelle fastsatte retningslinjer eller ved konkrete instrukser i den enkelte sak.
Delegert myndighet kan når som helst trekkes tilbake.
Direkte overordnede kan omgjøre avgjørelser og vedtak fattet av underordnede i henhold til delegert fullmakt, innenfor rammene av forvaltningslovens regler, jf. fvl. § 35.
2.1 Saker av prinsipiell betydning
Bystyret har i delegeringsreglement Delegering - reglement for delegering og innstilling i Kristiansand kommune gitt kommunedirektøren myndighet til å treffe vedtak i saker som ikke har prinsipiell betydning. Saker som er av prinsipiell betydning skal alltid behandles politisk.
2.2 Adgang til videredelegering
Den som delegeres myndighet i dette dokumentet, kan kun videredelegere sin myndighet, der dette uttrykkelig fremkommer i dette dokumentet. Delegeringen skal være tydeliggjort og skriftlig i sak - og arkivssystenet og i kvalitetssystemet i tråd med Videredelegering av administrativ myndighet fra direktør - prosedyre.
3.0 Stedfortreder
Kommunalsjefsrådgiver Aashild Rosland Andexler (Helsefremming og inkludering, administrasjon) er fast stedfortreder i kommunalsjefens fravær.
Stedfortreder for enhetsledere, avtales særskilt og bekjentgjøres skriftlig i hvert enkelt tilfelle. Kommunalsjef orienteres.
Avdelingsledere er stedfortredere for hverandre ved fravær, dersom ikke aktuell enhetsleder ivaretar dette. Andre stedfortredere skal godkjennes av enhetsleder, og avtales i det enkelte tilfelle. Kommunalsjef orienteres.
Stedfortreder skal kun utøve den myndighet som er nødvendig for å ivareta ansvarsområde innenfor tidsrommet for leders fravær. Beslutningene skal tas i tråd med gitte styringssignaler og de rammer og mål som er satt for kommunen.
4.0 Budsjett-, økonomiansvar og anvisningsmyndighet
Alle direktører er gitt budsjett- og anvisningsmyndighet for driftsbudsjett innen sitt ansvarsområde.
Adgangen til videredelegasjon gjelder så lenge en holder seg innenfor de rammer og mål for virksomheten som er vedtatt i økonomiplan og årsbudsjett.
Kommunalsjefer, enhetslederne og avdelingsledere i område Helse- og mestring videredelegeres budsjettmyndighet innenfor eget virksomhetsområde.
Anvisningsmyndighet for driftsbudsjett delegeres i tilgangsportalen.
Nærmere angivelse av myndigheten er gitt i kommunens styrende dokumenter.
5.0 Myndighet til å foreta organisasjonsendringer
Helse- og mestringsdirektørens myndighet til å gjennomføre organisasjonsendringer på alle nivå i eget område, delegeres ikke. Alle endringer, uavhengig av omfang, skal fremlegges for vurdering og godkjenning av Helse- og mestringsdirektøren.
6.0 Myndighet til å undertegne dokumenter
I tråd med kommunedirektørens delegasjon til direktørene videredelegeres myndighet til å signere dokumenter i alle typer saker (signaturfullmakt) innen sitt ansvarsområde, på vegne av kommunen. Denne myndigheten kan videredelegeres i linjen, eller ved særskilte behov, til ansatte uten personalansvar. Stor saksmengde ved tjenestetildelingsvedtak vil kunne være et slikt særskilt behov.
Kommunalsjefene i Helse- og mestring delegeres fullmakt til å inngå følgende avtaler på vegne av kommunen, innenfor den enkeltes ansvarsområde:
Det presiseres særskilt at der ikke er videredelegasjonsadgang når det gjelder myndighet til å binde kommunen ved avtaler.
Kjøp av varer og tjenester til kommunen skal foretas i overensstemmelse med gjeldende regelverk for offentlige anskaffelser og interne retningslinjer:
Dokumentet er ikke gyldig (Ikke tilgjengelig)
Dokumentet er ikke gyldig (Ikke tilgjengelig)
7.0 Personalmyndighet
Kommunalsjefer og enhetsledere i område Helse- og mestring gis myndighet til å treffe avgjørelser i personalsaker overfor sine underordnede der dette ikke i henhold til særskilt lov eller bestemmelse er tillagt annet organ eller kommunedirektøren selv, og annet ikke følger av dette delegeringsreglementet.
Opprettelse av stillinger
Kommunalsjefer og enhetsledere delegeres under forutsetning av varig budsjettdekning, fullmakt til å opprette stillingshjemler innenfor eget virksomhetsområde. Dersom opprettelse av stillingshjemmel samtidig medfører en organisasjonsendring vises det til pkt. 5.0.
Enhetsleder kan i eget delegeringsreglement videredelegere denne myndighet innenfor eget område til avdelingsleder med personalansvar.
Vedtak med beskrivelse av hjemmel og finansiering skal være skriftlig i kommunens saks- og arkivssystem.
Ansettelsesmyndighet
Kommunalsjefer, enhetsledere og avdelingsledere innenfor område Helse- og mestring delegeres ansettelsesmyndighet innenfor sine ansvarsområder/virksomheter. Den som får delegert myndigheten skal se til at det oppnevnes ansettelsesutvalg i den enkelte sak.
Følgende reglement skal følges Ansettelsesreglement
For fastsetting av lønn/ myndighet i henhold til gjeldende hovedtarfiffavtale (HTA) og hovedavtale (HA) vises det til Delegering fra kommunedirektøren.
Medarbeidersamtaler, permisjon, sykemeldingsoppfølging og ferie
Leder med delegert personalansvar har ansvar for å gjennomføre medarbeidersamtaler, vedta permisjon, følge opp sykefravær, og ta avgjørelser etter ferielovgivningen.
Kommunalsjefene kan i særlige tilfeller beslutte at enhetsledere kan videredelegere overnevnte myndighet til andre ansatte uten personalansvar. Dette vil kun unntaksvis være aktuelt, der enheten f.eks har flere avdelinger, ulike fagområder eller har mange ansatte.
Rådgiver/driftsoperatør mottak, Birgith Seglsten Ness, gis med dette myndighet til å ivareta personaloppfølging av overtallige i kommunalsjefsområdet . Dette gjelder gjennomføring av personalsamtaler, ta stilling til permisjoner, sykefraværsoppfølging og håndtering av ferieavvikling. Myndigheten omfatter også innmelding i kommunens stillingsbank/omfordelingsordning/VIA, og oppfølging av den enkelte knyttet til dette.
Følgende prosedyrer skal følges:
Sykefraværsoppfølgingsprosess - Forside
Utviklingssamtale (medarbeidersamtale) - prosedyre for gjennomføring
Kommunens regler og retningslinjer skal praktiseres slik at det i størst mulig grad oppnås lik praksis i hele kommunen.
Tilrettevisning/advarsel
Myndighet til å gi skriftlig advarsel (ordensstraff) delegeres kommunalsjef.
Enhetsledere delegeres fullmakt til å gi tilrettevisning. Kommunalsjef skal orienteres ved bruk av tilrettevisning.
Oppsigelse av stillinger
Kommunalsjefer, innenfor område Helse- og mestring, delegeres myndighet innenfor sine ansvarsområder/virksomheter til å treffe vedtak om oppsigelse, avskjed og suspensjon etter arbeidsmiljøloven. Det forutsettes god og løpende informasjon ovenfor Helse- og mestringsdirektør.
Annen beslutning/avtale om opphør av stilling enn oppsigelse eller avskjed fra arbeidsgiver, tilligger direktør for Helse- og mestring.
Endring og oppsigelse - personalhåndbok
8.0 Anmeldelse av straffbare forhold/søksmålskompetanse
Enhetsledere i Helse- og mestring delegeres myndighet til å anmelde straffbare forhold på vegne av kommunen som f.eks innbrudd, tyveri, skadeverk, kroppsskrenkelse, seksuelt krenkende atferd m.m såfremt den straffbare handlingen knytter seg direkte til interesser/eiendom som er underlagt eget virksomhetsområde. Før anmeldelse skal saken drøftes med kommunalsjef.
Dersom den straffbare handling er begått mot den som er delegert myndighet til å anmelde, skal det av hensyn til arbeidsmiljøet til den ansatte vurderes om det er den nærmeste overordnende som skal anmelde den straffbare handling på vegne av kommunen.
Videredelegeringen gjelder ikke straffbare handlinger som er begått av ansatte, eller myndighet til å gå til søksmål på vegne av kommunen. Myndigheten tilligger her direktør for Helse- og mestring.
9.0 Internkontroll
Alle ledere har ansvar for å følge opp kommunedirektørens føringer for en tilfredsstillende internkontroll i egen virksomhet. Ansvar og myndighet for internkontroll er beskrevet i Kristiansand kommunes internkontrollpolicy Internkontrollpolicy.
Kommunalsjefer, stabsledere og enhetsledere gis fullmakt til å godkjenne prosedyrer underlagt eget ansvarsområde i kvalitetssystemet.
10.0 Informasjonsmyndighet
Kommunalsjefer og enhetsledere, gis myndighet til å informere om sitt ansvarsområde internt og kan offentlig gi informasjon om sitt ansvarsområde. Nærmeste leder skal informeres i kontroversielle saker, og ved henvendelser fra media. Enhetsleder kan videredelegere myndigheten i enkeltsaker der det fremstår som hensiktsmessig.
11.0 Roller og ansvar
Alle ledere som har fått delegert myndighet er ansvarlig for: