Før man begynner på dette prosessteget må følgende være gjort / være på plass:
Kompetanseanalyse er planlagt og gjennomført.
Beskrivelse
Tillitsvalgte i området skal involveres i vurdering av GAP-analyse.
Rapporter og andre innhentede opplysninger vurderes opp mot definerte kompetansebehov i området.
Hva er situasjonen i området/enheten nå og på aktuelle tidspunkter fram i tid?
Hva har vi av tilgjengelig kompetanse som vi har behov for? Hvilken kompetanse mangler på kort og lang sikt? Er det arbeidsplasser eller faggrupper som har overskudd på kompetanse nå eller ser ut til å få det fremover i tid?
Hvilke utfordringer og muligheter viser analysen?
Hvordan er situasjonen i andre områder i kommunen? Hvilke muligheter kan det gi å se på tilgjengelig kompetanse og kompetansebehov på tvers av områder?
Resultat
Etter at dette prosessteget er fullført skal resultatet være følgende:
Området har en oversikt over nå-situasjonen når det gjelder forholdet mellom kompetansebehov og tilgjengelig kompetanse.
Området har en oversikt over de mest aktuelle fremtidsscenariene når det gjelder forholdet mellom kompetansebehov og tilgjengelig kompetanse.