Rekruttering - Vedta utlysningstekst v. 1.7

En stilling blirledig - hva nå?Utlysning ogmarkedsføringIntervju oginnstillingLedig stillingLedLederAUTAnsettelsesutvalgDrøfting medtillitsvalgteAvklarestillingenmed HRIntervjuoginnstillingVedtautlysningstekstog bruk avmedierDrøftingTVAUTLedPubliserestillingsannonsenLedHRHRFør oppstartHRAUTBehovsanalyseAUTAnsettelse

Forutsetning

Før man begynner på dette prosessteget må følgende være gjort / være på plass:

 

Beskrivelse

Annonsen i webcruiter

Husk at tonen i annonsen, måten den formuleres på, hvordan oppgaver, kvalifikasjoner og arbeidsmiljø beskrives, er med på å bestemme hvem som søker jobb hos deg.

Det er leders ansvar å presentere forslag til utlysningstekst for ansettelsesutvalget. Ansettelsesutvalget vedtar utlysningsteksten. Forslaget skal være basert på Rekruttering- Mal på behovsanalyse. Merk at annonseteksten er bindende. Dersom man ønsker å endre kvalifikasjonskrav etter at søknadene er kommet inn, skal stillingen lyses ut på nytt.

Her er noen tips til annonsen

  • Bruk innledningen til å trigge leserens nysgjerrighet, slik at vedkommene får lyst til å lese videre. Stillingsannonsen skal appelere. Husk at innledningen må henge sammen med resten av annonsen. Du bør ikke etterspørre eller omtale kompetanse og egenskaper i ingressen som ikke fremkommer under øvrige krav.
  • Et god tips er å se tilsvarende annonser fra andre virksomheter på Finn for inspirasjon til utforming.
  • Henvend deg direkte til søkeren i tekst, bruk "du" og "deg"
  • Trekk frem hvis det er noe spesielt positivt med akkurat denne stillingen, avdelingen eller enheten. Er det f.eks noen satsningsområder, utviklingsarbeid som er litt spennende og som er med på å gjøre jobben attraktiv?
  • Under Vi tilbyr- vær ærlig, men trekk fram alt det positive. Annonsen skal selge stillingen, men ikke overselge.
  • Formuler oppgaver og kompetansekrav tydelig så søkeren ikke er i tvil om hva som kreves og eventuelt ønskes.
  • Maks 4-5 egenskaper personlige egenskaper bør angis som viktige (ingen er supermennesker på alt!). Egenskapene bør være entydige og klart definert, og gjerne beskrivende i form av adferd.

Husk!

  • I annonseteksten skal det fremgå dersom spesielle grupper oppfordres til å søke. Kommunen skal tilstrebe en mest mulig balansert sammensetning når det gjelder kjønn, etnisitet, alder og funksjonsevne blant personalet på hver enkelt arbeidsplass.
  • I utlysningsteksten skal det fremgå at politiattest må fremvises ved tilsetting, der dette er lovpålagt.
  • Søknadsfristen ved ekstern utlysning er normalt 3 uker, men ansettelsesutvalget kan avtale andre frister. Minimum søknadsfrist er allikevel 2 uker.
  • Sparr med hverandre, og gi tilbakemeldinger på hverandre annonser. Det bør man alltid gjøre. Eventuelt ta kontakt med HR for sparring.

 

Alle enheter i kommunen skal ha minst en dedikert ansatt med tilgang til å legge inn annonsen i WebCruiter. Nye brukere i WebCruiter meldes til post.webcruiter@kristiansand.kommune.no. Lenke til pålogging i WebCruiter: WebCruiter (pålogging).

 

Valg av medier for markesføring av stillingen

Alle ledige stillinger som publiseres eksternt skal publiseres på kommunens faste (gratis) publiseringskanaler via fanen Publisering i webcruiter:

  • Kommunens hjemmeside
  • Kommunens intranett- Innafor
  • arbeidsplassen.no (NAV)

I tillegg avgjør ansettelsesutvalget hvorvidt andre medier bør benyttes. I vurderingen bør man ta hensyn til hvorvidt man tror eller vet dette er en type stilling som det kan være utfordrende å få kandidattilfang til. Jo mer utfordrende jo sterkere anbefales det å markedsføre stillingen bredt på sosiale medier, der kan man potensielt nå veldig mange, inkludert de passive jobbsøkerne.

  • Fevennen - For å nå personer i Kristiansandregionen og eventuelt andre som leser Fevennen. Pris varierer utfra størrelse på annonsen. For mer informasjon se her
  • Finn.no- For å nå de aktive jobbsøkerne. Annonse på Finn bestiller du selv via publiseringsfanen i Webcruiter. Kostnad ca kr 9000. 
  • LinkedIn Premium jobs- For å nå de som er aktive på LinkedIn. Målrettet kampanje på LinkedIn som nyttiggjør seg av algoritmene i LinkedIn. Kostnad kr 5 950.
  • Jobtip- For å nå de passive jobbsøkerne. Målrettet kampanje på tvers av LinkedIn, Facebook og Instagram, med fokus på Facebook. Kostnad ca kr 10 000. Kommunen benytter firmaet Job tip som målrettet annonserer annonsene i de ulike sosiale medier utfra kandidaters LinkedIn profil. Ta kontakt med HR for bestilling.
  • Facebook- Kommunikasjon kan bistå med å målrette annonsen på facebook etter geografi, interesser og alder. Du velger da selv kampanjeperiode og hvor mye du vil annonsere for. For rundt kr 500 kan du nå mange. 
  • Andre avviser og fagtidsskrifter- Pris varerierer, ta kontakt med det enkelte tidsskrift. Det er ingen sentrale rutiner eller avtaler rundt slik annonsering.

Ved bestilling av disse husk å oppgi riktig fakturainformasjon.

 

Resultat

Etter at dette prosessteget er fullført skal resultatet være følgende:

  • Utlysningsteksten er klar og lagt inn i WebCruiter
  • Ansettelsesutvalget er enige i bruk av medier for utlysning

 

Vedlegg

Hovedtariffavtalen § 2.3.1

WebCruiter (pålogging)

Innafor om annonsering