Husk at tonen i annonsen, måten den formuleres på, hvordan oppgaver, kvalifikasjoner og arbeidsmiljø beskrives, er med på å bestemme hvem som søker jobb hos deg.
Det er leders ansvar å presentere forslag til utlysningstekst for ansettelsesutvalget. Ansettelsesutvalget vedtar utlysningsteksten. Forslaget skal være basert på Rekruttering- Mal på behovsanalyse. Merk at annonseteksten er bindende. Dersom man ønsker å endre kvalifikasjonskrav etter at søknadene er kommet inn, skal stillingen lyses ut på nytt.
Her er noen tips til annonsen
Bruk innledningen til å trigge leserens nysgjerrighet, slik at vedkommene får lyst til å lese videre. Stillingsannonsen skal appelere. Husk at innledningen må henge sammen med resten av annonsen. Du bør ikke etterspørre eller omtale kompetanse og egenskaper i ingressen som ikke fremkommer under øvrige krav.
Et god tips er å se tilsvarende annonser fra andre virksomheter på Finn for inspirasjon til utforming.
Henvend deg direkte til søkeren i tekst, bruk "du" og "deg"
Trekk frem hvis det er noe spesielt positivt med akkurat denne stillingen, avdelingen eller enheten. Er det f.eks noen satsningsområder, utviklingsarbeid som er litt spennende og som er med på å gjøre jobben attraktiv?
Under Vi tilbyr- vær ærlig, men trekk fram alt det positive. Annonsen skal selge stillingen, men ikke overselge.
Formuler oppgaver og kompetansekrav tydelig så søkeren ikke er i tvil om hva som kreves og eventuelt ønskes.
Maks 4-5 egenskaper personlige egenskaper bør angis som viktige (ingen er supermennesker på alt!). Egenskapene bør være entydige og klart definert, og gjerne beskrivende i form av adferd.
Husk!
I annonseteksten skal det fremgå dersom spesielle grupper oppfordres til å søke. Kommunen skal tilstrebe en mest mulig balansert sammensetning når det gjelder kjønn, etnisitet, alder og funksjonsevne blant personalet på hver enkelt arbeidsplass.
I utlysningsteksten skal det fremgå at politiattest må fremvises ved tilsetting, der dette er lovpålagt.
Søknadsfristen ved ekstern utlysning er normalt 3 uker, men ansettelsesutvalget kan avtale andre frister. Minimum søknadsfrist er allikevel 2 uker.
Sparr med hverandre, og gi tilbakemeldinger på hverandre annonser. Det bør man alltid gjøre. Eventuelt ta kontakt med HR for sparring.
Alle enheter i kommunen skal ha minst en dedikert ansatt med tilgang til å legge inn annonsen i WebCruiter. Nye brukere i WebCruiter meldes til post.webcruiter@kristiansand.kommune.no. Lenke til pålogging i WebCruiter: WebCruiter (pålogging).
Valg av medier for markesføring av stillingen
Alle ledige stillinger som publiseres eksternt skal publiseres på kommunens faste (gratis) publiseringskanaler via fanen Publisering i webcruiter:
Kommunens hjemmeside
Kommunens intranett- Innafor
arbeidsplassen.no (NAV)
I tillegg avgjør ansettelsesutvalget hvorvidt andre medier bør benyttes. I vurderingen bør man ta hensyn til hvorvidt man tror eller vet dette er en type stilling som det kan være utfordrende å få kandidattilfang til. Jo mer utfordrende jo sterkere anbefales det å markedsføre stillingen bredt på sosiale medier, der kan man potensielt nå veldig mange, inkludert de passive jobbsøkerne.
Fevennen - For å nå personer i Kristiansandregionen og eventuelt andre som leser Fevennen. Pris varierer utfra størrelse på annonsen. For mer informasjon se her.
Finn.no- For å nå de aktive jobbsøkerne. Annonse på Finn bestiller du selv via publiseringsfanen i Webcruiter. Kostnad ca kr 9000.
LinkedIn Premium jobs- For å nå de som er aktive på LinkedIn. Målrettet kampanje på LinkedIn som nyttiggjør seg av algoritmene i LinkedIn. Kostnad kr 5 950.
Jobtip- For å nå de passive jobbsøkerne. Målrettet kampanje på tvers av LinkedIn, Facebook og Instagram, med fokus på Facebook. Kostnad ca kr 10 000. Kommunen benytter firmaet Job tip som målrettet annonserer annonsene i de ulike sosiale medier utfra kandidaters LinkedIn profil. Ta kontakt med HR for bestilling.
Facebook- Kommunikasjon kan bistå med å målrette annonsen på facebook etter geografi, interesser og alder. Du velger da selv kampanjeperiode og hvor mye du vil annonsere for. For rundt kr 500 kan du nå mange.
Andre avviser og fagtidsskrifter- Pris varerierer, ta kontakt med det enkelte tidsskrift. Det er ingen sentrale rutiner eller avtaler rundt slik annonsering.
Ved bestilling av disse husk å oppgi riktig fakturainformasjon.
Resultat
Etter at dette prosessteget er fullført skal resultatet være følgende:
Utlysningsteksten er klar og lagt inn i WebCruiter
Ansettelsesutvalget er enige i bruk av medier for utlysning