Før man begynner på dette prosessteget må følgende dette være gjort / være på plass:
Regnskap kobler faktura til ordre når det er foretatt varemottak.
Hvis regnskap mottar faktura og det mangler varemottak vil det sendes påminnelse til bestiller om å utføre varemottak.
Fakturaen fra leverandøren matches mot innkjøpsordren fra eHandel i Visma, og deretter skjer ett av de to alternativene som er beskrevet under:
*Dersom kommunen er uenig med leverandøren om en faktura kan fakturaen parkeres i økonomisystemet, men da med en kommentar om årsak slik at regnskap er informert. Dersom dette ender med kreditering av fakturaen skal kreditnotaen være iht. Inngående faktura - prosedyre.
Alle fakturaer må konteres, attesteres og anvises iht. anvisningsreglementet - se "alminnelige bestemmelser".
*Dersom kommunen er uenig med leverandøren om en faktura kan fakturaen parkeres i økonomisystemet, men da med en kommentar om årsak slik at regnskap er informert. Dersom dette ender med kreditering av fakturaen skal dette skje iht. Inngående faktura - prosedyre.
Etter at dette prosessteget er fullført skal resultatet være følgende:
Behovsmelder: den som oppdager et behov som må dekkes av et innkjøp av en vare eller tjeneste. Alle ansatte har denne rettigheten. En behovmelders oppgave skal være så enkel som mulig. Det er kun å melde behovet som er i fokus. Kontering og det regnskapsmessige vil ikke være synlig for behovsmelderen og det skal ivaretas av bestilleren på vanlig måte.
Bestiller: En bestiller (også kalt rekvirent) er normalt tilknyttet et fåtall enheter og kjøper inn til disse. Brukerroller og fullmakter må tildeles. En bestiller behandler behovsmeldinger, bestiller varer og registrerer varemottak. Bestilleren må ha tilgang til kontering og attestering i fakturabehandling.
Fakturamatch: kobling mellom bestillingslinje fra eHandel og fakturalinjen.
Godkjenner: Godkjenner kan bestille varer, godkjenner handlevogner og registrere varemottak. Må ha tilgang til kontering, attestering og anvisning i fakturabehandling. Kan ikke godkjenne sine egne handlevogner. Hvem som kan være godkjenner er regulert av anvisningsreglementet og delegeringen fra kommunedirektøren.