Sykefraværsoppfølging- Forebygge sykefravær v. 1.3

.Oppfølging ogavklaring.Etter 52 uker..Dialogmøte 3.Innen 39 uker..Dialogmøte 2.Innen 26 uker..Aktivitetsplikt.Innen 8 uker..Dialogmøte 1.Innen 4 uker..Sykemelding.Innen 1-16dager.Egenmelding.Innen 1-16dagerForebyggende.Innen 1 ukeTilbake til Sykefravær

Forebygge sykefravær

Det er viktig at leder går i dialog med den ansatte så tidlig som mulig og oppfordrer den ansatte til å ta kontakt hvis han/hun står i fare for å bli sykemeldt.  

Å sørge for best mulig arbeidsmiljø er både lurt, lønnsomt og lovpålagt. Ingen er tjent med at arbeidsplassen bidrar til helseproblemer og langvarige fravær. Det beste er å være føre var. Gode rutiner, hensiktsmessig organisering og kunnskap om hvilke muligheter som finnes, kan hindre at du og arbeidstakerne dine kommer opp i situasjoner som er vanskelige å løse. Som arbeidsgiver har du plikt til å forebygge helseproblemer, tilrettelegge for arbeidstakere som trenger det og følge opp medarbeidere som blir syke.  

Du kan lese mer om arbeid med arbeidsmiljø og forebygging av sykefravær på Arbeidsmiljøportalen.

 

Leders ansvar 

  • Skal gjennomføre forebyggende samtale med den ansatte ved behov for å forebygge sykefravær.

 

Ansattes ansvar 

  • Skal tidligst mulig kontakte leder og informere ved fare for fravær og sykdom, og informer leder dersom det er forhold på arbeidsplassen som kan føre til fravær 

  • Aktivt bidra til samarbeid og tilretteleggingsbehov og medvirkning. 

 

Forebyggende samtale 

Målet med forebyggende samtale mellom leder og ansatt er å se på alternative muligheter for å unngå sykefravær. 

Les mer om den forebyggende samtalen.

 

Leders ansvar 

Før samtalen 

  • Ta initiativ til- og gjennomføre den forebyggende samtale  

  • Informere den ansatte om retten til å ta med tillitsvalgt/tillitsperson ved eventuelle oppfølging og evaluering 

  • Les mer på idebanken


Under samtalen 

  • Tema for samtalen 

  • Hva er årsaken til at den ansatte risikerer å gå ut i et sykefravær 

  • Hvilke tiltak kan leder og den ansatte gjøre for å unngå dette sykefraværet 

  • Det er viktig at leder er oppmerksom på hvordan den ansatte blir møtt i denne samtalen 

  • Vær imøtekommende og vis forståelse for hvordan den ansatte opplever sin arbeidssituasjon 


Etter samtalen 

  • Sørg for at leder og ansatt underskriver referatet og lagre referatet i ansattes personalmappe i p360  

  • Iverksett avtalte tiltak  

  • Vurder om det er behov for arbeidsplassvurdering, se på ergonomi etc.  

  • Les mer på Idebanken


Krav til dokumentasjon 

  • Samtalen skal dokumenteres i form av et referat 

 

Ansattes ansvar 

  • Ta kontakt med tillitsvalgt/tillitsperson dersom dette er ønskelig at denne er med i samtalen 

  • Skal aktivt medvirke til å finne løsninger og tiltak for å unngå sykefravær 

  • Avklare med sin lege/sykemelder hvis det er behov for å vurdere hvilke typer oppgaver ansatte kan utføre. Her kan det være nyttig å ta med referat fra samtalen med leder og oversikt på type oppgaver som finnes på arbeidsplassen  

 

Vedlegg