Det er svært viktig at leder følger opp den sykemeldte også etter at sykepengeåret er over etter 52 ukers sykefravær (maxdato). For mer informasjon se side om videre oppfølging og avklaring.
Fortsatt følge opp den ansatte månedlig og oppdatere oppfølgingsplan. Etter utløpet av sykepengeåret må mal for oppfølgingsplanbenyttes, fordi det da ikke er mulig å benytte digital oppfølgingsplan på nav.no.
Avklare restarbeidsevne med bistand fra BHT – se prosedyre for arbeidsutprøving.
Leder har arbeidsgiveransvar og dermed oppfølgingsansvar overfor den ansatte også etter at sykepengeåret er over og den ansatte eventuelt går over på AAP-stønad fra NAV eller stønader fra KKP(Kristiansand kommunale pensjonskasse)/KLP(Kommunal landspensjonskasse)/SPK(Statens pensjonskasse).
Arbeidsgiveransvaret foreligger inntil den ansatte går over i ny stilling eller får innvilget uførepensjon.
Vurdering av videre fraværsvarighet og/eller avklaring av arbeidsforholdet.
Saken drøftes med BHT minimum 1 gang per år.
Hold jevnlig kontakt med leder
Delta på oppfølgingsmøter
Skal medvirke til å finne raskest mulig avklaring
Se ellers beskrivelse av ulike roller i sykefraværsarbeidet.