Leder skal sørge for at ansatte kjenner til prosedyrer ved bruk sykemelding. Og oppfordre ansatte til fortrinnsvis å benytte egenmelding når det er mulig.
LEDER
•Behandle sykemeldinger i henhold til digital sykemelding.
Digital sykemelding - informasjon til ledere
•Kalle inn til samtale hvis det er behov.
•Ring den ansatte med mål om å avklare hvorvidt tilretteleggingstiltak på arbeidsplassen kan være aktuelt.
Skriv referat av møtene i henhold til rutine og lagre dokumantasjon i P360. Informere den ansatte om retten til å ta med tillitsvalgte i møtene. IA-rådgiver og BHT kan bistå.
MEDARBEIDER
• Gi beskjed til leder så tidlig som mulig.
• Sjekk med nærmeste leder for muligheter om å utføre tilrettelagte arbeidsoppgaver i en periode.
• Husk å sende inn digital søknad om sykepenger.
•Du kan selv avbryte sykemeldingen digitalt og gjenoppta arbeidet.
Gi beskjed til nærmeste leder om planlagt fravær så snart tidspunktet for fraværet er kjent - eksempelvis i forbindelse med behandling, operasjon eller lignende.
Husk å sende inn digital søknad om sykepenger.
Medarbeider plikter å stille opp i oppfølgingsmøter og plikter å medvirke. Du har rett til å ha med tillitsvalgt i møte med arbeidsgiver. BHT kan bistå.
Informasjon ved sykemelding
Ved sykefravær utover egenmeldingsdagene, må den ansatte kontakte legen/sykemelder. Legen/sykemelder vil vurdere om det er tungtveiende medisinske grunner til fravær fra jobb, både ved førstegangs og senere sykmeldinger.
Retten til sykepenger begynner den dagen leder har fått beskjed fra den ansatte om sykefraværet, derfor må den ansatte gi beskjed til sin leder så snart som mulig.
Beskrivelse av ulike roller i sykefraværsarbeidet.
Samtaleskjema sykemeldte/egenmeldte