Sykefraværsoppfølging - Dialogmøte 2 v. 1.1

 Oppfølging ogavklaring.Etter 52 uker.Dialogmøte 3.Innen 39 uker.Dialogmøte 2.Innen 26 uker.Aktivitetsplikt.Innen 8 uker..Dialogmøte 1.Innen 4 uker..Sykemelding.Innen 1-16dager.Egenmelding.Innen 1-16dagerForebyggende.Innen 1 ukeTilbake til Sykefravær

 

Dialogmøte 2 innen 26 uker

Dialogmøte 2 er et møte i regi av NAV. se NAV sin side om dialogmøte 2. Formålet er at arbeidstaker og arbeidsgiver, sammen med NAV, går gjennom oppfølgingsarbeidet så langt og legger planer for det videre oppfølgingsarbeidet. 

 

LEDER 

  • NAV kaller inn til dialogmøte 2. Leder skal sende oppfølgingsplan til NAV en uke før møtet.  
  • Leder kaller selv inn til dialogmøte med ansatte sykmeldt mindre enn 50%. 
  • IA-rådgiver og BHT kan delta i møtet ved behov. 

 

Leder og ansatt kan be om møte tidligere ved behov. NAV kaller inn og skriver referat 

Hensikt med møte: 

  • Evaluere oppfølgingsplan og tiltak som er gjort. 
  • Finne løsninger og legge til rette for en plan for tilbakeføring eller andre tiltak 

 

 NAV skriver referat ved dialogmøte 2, husk å lagre dokumantasjon i P360. Informere den ansatte om retten til å ta med tillitsvalgte i møtene. IA-rådgiver og BHT kan bistå. 

 

MEDARBEIDER 

 

  • Du har møteplikt med mindre det foreligger medisinske grunner som forhindrer dette.  
  • Du plikter å medvirke for å finne løsninger for økt arbeidsrettet aktivitet. 
  • Hovedfokus: Din funksjonsevne opp mot arbeidsoppgaver og tidsperspektiv, ikke diagnose.  

 

Medarbeider plikter å stille opp i oppfølgingsmøter og plikter å medvirke. Du har rett til å ha med tillitsvalgt i møte med arbeidsgiver. BHT kan bistå. 

 

Leder følger opp:  

 

Før samtalen  

  •  Send innkalling til den sykemeldte og andre aktuelle deltakere dersom den ansatte er sykemeldt i mindre enn 50 % av sin stilling. –NAV sørger for å kalle inn til dette møtet dersom den ansatte er sykemeldt i mer enn 50 % av sin stilling. se 

Sykefraværsoppfølging - mal for innkalling til dialogmøte 2 og 3 .  

  • Sørg for at den digitale oppfølgingsplanen er oppdatert senest en uke før dialogmøtet.  Les mer om digital oppfølgingsplan her. 
  • Informere den ansatte om retten til å ta med tillitsvalgt/tillitsperson til dialogmøtet.    
  • Leder bør skaffe seg en viss oversikt over hvilke muligheter som finnes for tilpasninger og midlertidige tilrettelegging av arbeidet for den ansatte.

  

Under samtalen  

  • Gå i dialog vedrørende restarbeidsevne og hvilke oppgaver den ansatte kan utføre slik som situasjonen er nå. Her kan hjelpeskjemaet IA funksjonsvurdering benyttes: Lederen og den sykmeldte går igjennom skjemaet og finner oppgaver den sykmeldte kan gjøre helt, delvis eller ikke i det hele tatt. En oppsummering av resultatene viser hvilken gradering sykmeldingen bør ha, og den ansatte kan ta skjemaet med seg til sin lege/sykemelder som nyttig informasjon ved vurdering av videre sykemelding/sykemeldingsgrad. 
  • Vurdere utprøving av arbeidsevne og eventuelt omplassering i kommunen med bistand fra  HR.  Dette må avklares så tidlig som mulig i oppfølgingsprosessen og skal kun vurderes dersom det er medisinsk avklart at den ansatte ikke skal returnere til sin opprinnelige stilling.
  • Diskuter rehabilitering eller arbeidsrettede tiltak via NAV ved behov.  

  

Etter samtalen  

  • Sørg for at den digitale oppfølgingsplanen oppdateres etter gjennomført dialogmøte 2 - se NAVs side om digital oppfølgingsplan  
  • Iverksett og følg opp avtalte tiltak.  
  • Vurdere om det er behov for arbeidsplassvurdering eller annen bistand fra bedriftshelsetjenesten.  
  • Send oppfølgingsplanen til sykemelder og bedriftshelsetjenesten ved behov for bistand.  
  • Arkiver oppfølgingsplan i personalmappen i P360.  
  • Sørg for at det gjennomføres oppfølgingssamtale med den sykemeldte minst en gang i måneden.  

  

Andre roller sykefraværsarbeidet 

Se ellers beskrivelse av ulike roller i sykefraværsarbeidet.