LEDER
• Det er leder som kaller inn til dialogmøte 1.
• Fylle ut oppfølgingsplan i samarbeid med ansatt. Leder får tilgang til NAVs digitale oppfølgingsplan (dine sykemeldte) og deler denne med NAV og fastlege.
Skriv referat av møtene i henhold til rutine og lagre dokumantasjon i P360. Informere den ansatte om retten til å ta med tillitsvalgte i møtene. IA-rådgiver og BHT kan bistå.
MEDARBEIDER
• Plikter å delta på oppfølgingssamtale og samarbeid om utarbeidelse av oppfølgingsplanen. Du finner den på "Ditt sykefravær" på NAV.no.
• Informer om egen funksjonsevne og anslå varighet på fraværet.
· Samarbeide med leder om å finne alternative oppgaver og muligheter for raskere tilbake.
Medarbeider plikter å stille opp i oppfølgingsmøter og plikter å medvirke. Du har rett til å ha med tillitsvalgt i møte med arbeidsgiver .
Det er viktig at leder og ansatt har tett kontakt. Leder kaller inn til møter. Oppfølgingsplan som utarbeides sammen med abreidstaker må sendes innen 4 uker. Dialogmøte 1 gjennomføres innen 4 uker. Oppfølgingsplan kan utarbeides i eller etter dialogmøte.
Dialogmøte 1 er en samtale mellom arbeidstaker, arbeidsgiver og NAV ved behov. Tillitsvalgt og/eller verneombud kan delta ved behov. NAV har myndighet til å kalle inn fastlegen dersom de mener det er hensiktsmessig. Målet med dialogmøtet er å bli enige om tiltak som kan bidra til at den ansatte snarest mulig kommer tilbake i jobb. Sammen skal man se på muligheter og begrensninger. Det er viktig å ha jevnlig kontakt mellom arbeidsgiver og arbeidstaker.