Ansatte har plikt om å være i aktivitet hvis mulig. Aktivitetsplikten henger sammen med arbeidsgivers muligheter for å tilrettelegge arbeidet. Det er NAV som vurderer hvorvidt aktivitetsplikten er oppfylt eller brutt.
LEDER
Informere den ansatte om aktivitetsplikten og konsekvenser.
Hvis det ikke er mulig å gjøre tilpasninger på arbeidsplassen eller i oppgavene, må leder dokumentere dette i oppfølgingsplanen på nav.no
Ha jevnlig kontakt med den ansatte minst hver måned.
Leder følger opp og informerer om unntak fra aktivitetsplikten kan vurderes dersom:
Sykemelder vurdere at medarbeider ikke har helse til å være i aktivitet
Leder kan dokumentere at de ikke kan tilrettelegge med tanke på de helseutfordringer den ansatte har og om forholdene på arbeidsplassen
MEDARBEIDER
NAV forventer at du er tilbake på jobb helt eller gradert innen 8 uker. Dersom dette ikke er gjennomførbart, må dette dokumenteres av lege.
Du skal aktivt prøve å finne gode løsninger for å gjenoppta arbeidet i samarbeid med leder og evt lege.
NAV kan stanse sykepenger dersom de anser at aktivitetsplikten ikke er oppfylt.
Unntak fra aktivitetsplikten kan vurderes dersom:
Sykemelder vurdere at du ikke har helse til å være i aktivitet som sender melding til NAV
Leder kan dokumentere at de ikke kan legge til rette med tanke på de helseutfordringer den ansatte har og om forholdene på arbeidsplassen