Hensikt
Hensikten med dette dokumentet er å sikre at idéfasen gjennomføres på en god måte.
Dette dokumentet gjelder ansatte som skal gjennomføre en idéfase og utarbeide et mandat for konseptfase.
Ledere i linjen har ansvar for gjennomføring.
Idéfasen beskriver en bestilling fra linjeleder til den som skal utrede en oppgave.
Behov, idéer og problemer kan fanges opp i flere kanaler, avhengig av hvor de oppstår eller etterspørres. Det er viktig å forstå problemet før arbeidet igangsettes. Hensikten er å beskrive behovet som skal utredes og hvilke endringer som skal skapes. Ikke bruk tid og ressurser på å videreutvikle idéer eller tiltak som overlapper med andre pågående aktiviteter, eller hvor kommunen på det nåværende tidspunkt ikke har kapasitet til å følge det opp. Hvilke rammebetingelser som gjelder for konseptfasen, er viktig at spesifiseres.
Dersom leder ønsker at en idé, et behov eller forslag skal utredes nærmere, må det utarbeides et mandat for konseptfase. Som oftest vil en leder be om bistand fra en medarbeider til å utarbeide mandatet. Uansett er det lederen som eier dokumentet. Det er linjeansvarlig (direktør/kommunalsjef) som godkjenner mandatet og beslutter om behovet/problemet/idéen skal utredes nærmere i en konseptfase. En leder for utredningsarbeidet i konseptfasen utnevnes. Som en del av beslutningspunkt 1, må det vurderes hvilken arbeidsform eller metodikk som er best egnet for å løse oppgaven.
Prosjektmetodikk - Mandat for konseptfase
Klikk på figuren for å komme til de neste fasene:
Neste fase: Prosjektmetodikk - Konseptfase og styringsdokument: Prosjektmetodikk - Prosjektforslag
Prosjektmetodikk - Generell beskrivelse av kommunens valgte prosjektmetodikk