Hensikt
Hensikten med dette dokumentet er å sikre at planleggingsfasen blir gjennomført på en god måte.
Dette dokumentet gjelder ansatte som skal gjennomføre en planleggingsfase og skrive et styringsdokument.
Prosjekteier har ansvaret for gjennomføring.
Planleggingsfasen handler om å detaljere ut det valgte konseptet. Arbeidet er nå formelt et prosjekt, og ansvaret overføres til en prosjektorganisasjon. Erfaring og vurderinger fra konseptfasen er viktig å ta med videre i planleggingen.
Planleggingsfasen skal legge grunnlaget for en god styring av prosjektgjennomføringen. En suksessfaktor er at det er tydelig, klarhet og felles forståelse i hva som skal gjennomføres, leveres og hvem som er målgruppen/brukeren. Er det en tidsfrist? Hvilke ressurser og kompetanse er til rådighet? Når rammene er definert, er det enklere å planlegge. Et prosjekt kan beskrives gjennom klare svar på følgende spørsmål:
I planleggingsfasen må det innhentes og struktureres informasjon på spørsmålene over. Fasen er også et hjelpemiddel til å kommunisere forventningene til aktuelle interessenter. Hvilke forventinger eier og interessentene har, kan være ulike. Dette forventningsgapet er en usikkerhet i prosjektet og må defineres. En god ROS-analyse og kommunikasjonsplan kan imøtekomme dette.
Det må avgjøres om prosjektet skal gjennomføre en pilot, ha tydelige delleveranser eller gjennomføres brukerorientert med smidig/agil tilnærming. Et smidig prosjekt ferdigstilles i trinn, og vurderingen og resultatet av hvert trinn brukes til å fastsette neste prosjekttrinn. Dette er en hensiktsmessig tilnærming når leveransen av prosjektet er uklar, og hvor det er behov for stor grad av involvering av interessenter underveis.
Ved oppstart av planleggingsfasen skal det opprettes etProsjektnummer i Visma - Figur 1 - Forside, deretter kan prosjektet legges inn i Styringsportalen slik at det er klart for rapporteringOpprette prosjekt i Styringsportalen - prosedyre for registrering. Dette gjøres av prosjekteier eller porteføljeansvarlig. Alle godkjente prosjekter hvor det pågår arbeid skal rapportere status og eventuelle avvik på fremdrift, kvalitet, risiko og budsjett Prosjektrapportering i Styringsportalen - prosedyre for statusrapportering. Det må også opprettes en sak i sak-/arkivsystemet for arkivering av prosjektdokumentasjonen. Prosjektleder vil finne hjelp under "støtte" i kvalitetssystemet:Meny - Støtte
De estimatene og vurderingene som er gjort i konseptfasen må beregnes ytterligere i planleggingsfasen. Budsjett, fremdriftsplan, gevinstrealiseringsplan, kommunikasjonsplan og risikoanalyse må detaljplanlegges, slik at dette blir gode styringsverktøy når prosjektet skal over i gjennomføringsfasen.
Det kan være andre/nye deltakere i denne fasen. Basert på det vedtatte konseptet, må relevante medarbeidere, brukere, tillitsvalgte, verneombud og andre interessenter involveres. Prosjekteier vedtar styringsdokumentet. Beslutningspunkt 3 besluttes av direktør/ kommunalsjef avhengig av prosjektets størrelse. Det besluttes om prosjektet er godt nok planlagt, og om det skal gå videre til gjennomføringsfasen. Om beslutningsunderlaget er mangelfullt, kan prosjekteier be om ytterligere vurderinger/analyser eller stoppe prosjektet. Det må avgjøres om prosjektleder skal fortsette i sin rolle, eller om det skal innsettes en ny.
Styringsdokumentet er en oppsummering av aktivitetene i planleggingsfasen:Prosjektmetodikk - Styringsdokument. Andre relevante vedlegg:
Klikk på figuren for å komme til de andre fasene:
Forrige fase: Prosjektmetodikk - Konseptfase og styringsdokument:Prosjektmetodikk - Prosjektforslag
Neste fase: Prosjektmetodikk - Gjennomføringsfase og styringsdokument: Statusrapporter i Styringsportalen og Prosjektmetodikk - Sluttrapport
Prosjektmetodikk - Generell beskrivelse av kommunens valgte prosjektmetodikk
Prosjektmetodikk - Gjennomgående temaer i prosjektfasene
Prosjektmetodikk - Prosjektroller og ansvar